Job shadowing-jakso Gijónissa
Marraskuun alussa 2022 oli minun vuoroni osallistua
opistomme Erasmus+ KA1 -liikkuvuusjaksolle Espanjassa. Määränpääni oli kaunis
Gijónin kaupunki, jossa en ollutkaan aiemmin vieraillut. Olin onnekas, sillä sää
suosi ja Gijón todellakin näytti minulle parhaat puolensa. Tavallisesti
Pohjois-Espanjassa marraskuu on sateinen, mutta viikon aikana sain nauttia
auringosta, valosta ja upeista merenrantamaisemista.
Liikkuvuuteni oli job shadowing -jakso, jonka tarkoituksena
oli tutustua espanjalaiseen aikuiskoulutusjärjestelmään ja opettajien työhön. Toivoin
saavani jaksolta hyviä vinkkejä opetuskäytänteistä, kurssien suunnittelusta ja
opiskelijoiden osaamisen arvioinnista. Minulla olikin mahdollisuus vierailla
useassa eri oppilaitoksessa ja pääsin tutustumaan mm. draaman,
terveydenhuollon, kauneudenhoidon, tietotekniikan, käsityön ja musiikin
opetukseen. Tietotekniikkaluokassa sain myös kokeilla kyseisessä
oppilaitoksessa luotua virtuaalisen todellisuuden ympäristöä, joka toi mukanaan
mielenkiintoisen keskustelun oppimisen ja opettamisen tulevaisuudesta.
Paikallinen ravintolakoulu oli erittäin mieluisa vierailukohde, sillä siellä pääsin myös maistelemaan opiskelijoiden työn tuloksia. Koulussa tarjoillaan asiakkaille lounasta, jonka aikana syödään kokkiopiskelijoiden tekemiä ruokia ja tarjoilijaopiskelijat hoitavat tarjoilun.
Koska olen vieraiden kielten opettaja, erityisen kiinnostava
vierailukohde minulle oli kielikoulu Escuela Oficial de Idiomas de Gijón.
Koulussa opetetaan englantia, saksaa ja ranskaa, jotka ovat niitä kieliä, joita
myös itse osaan. Minulla olikin mahdollisuus seurata kaikkien noiden kielten
oppitunteja ja sainkin paljon uusia ideoita opetukseen. Vieraillessani ryhmissä
kieltenopiskelijat halusivat haastatella minua, ja he esittivätkin minulle
useita kiperiä kysymyksiä. Erityisesti heitä kiinnosti kuulla suomalaisesta
koulutusjärjestelmästä, opettajien asemasta yhteiskunnassa sekä nykyisen
maailmantilanteen heijastumisesta Suomeen. Kerroin heille myös Suomen
historiasta ja maantiedosta. Opiskelijat olivat tyytyväisiä huomatessaan
ymmärtävänsä minua ja pystyvänsä kommunikoimaan kanssani opiskelemallaan
kielellä. Samoin kuin kansalaisopistojen opiskelijat meillä Suomessa, myös
tämän kielikoulun opiskelijat olivat eri-ikäisiä, eritaustaisia ja hyvin
motivoituneita opiskeluun.
Viimeisenä vierailupäivänä pidin kielikoulun opettajille
työpajan, jossa esittelin heille monimediaista pedagogiikkaa sekä sen hyötyjä oman
tutkimukseni pohjalta. Opettajat saivat myös esimerkkejä monimediaisista
kielenoppimistehtävistä ja lopuksi he itse suunnittelivat omille
opiskelijoilleen sopivia monimediaisia tehtäviä. Keskustelimme myös yhdessä siitä,
kuinka tärkeää olisi sisällyttää kieltenopetukseen autenttisia materiaaleja ja kommunikointia
muiden kielenkäyttäjien kanssa. Aihe koettiin tärkeäksi ja osa opettajista
aikoikin kokeilla tehtäviä omassa opetuksessaan. Olen iloinen siitä, että
pystyin palkitsemaan minut vastaanottaneen oppilaitoksen vieraanvaraisuutta tarjoamalla heille uusia
näkökulmia ja välittämällä heille omaa osaamistani kieltenopetuksen alalla.
Erityisen antoisaa oli keskustella espanjalaisten
opettajakollegoiden kanssa heidän arjestaan ja työssä kokemistaan iloista ja
haasteista. Vaikka koulutusjärjestelmien ja opetuskäytänteiden välillä on
eroja, löysimme kuitenkin paljon yhtäläisyyksiä, jotka koskettavat opettajia ja
opiskelijoita kansalaisuudesta riippumatta. Opettajien ammattitaito ja halu
toimia opiskelijoiden parhaaksi ovat asioita, jotka nousivat esille kaikissa
vierailemissani oppilaitoksissa. Lisäksi moni oppilaitos osoitti kiinnostusta
yhteistyöhön opistomme kanssa, joten Erasmus+ -hankkeet jatkuvat Kuopion
kansalaisopiston osalta varmasti myös tulevaisuudessa!
Espanjankielisen raportin vierailustani voi lukea tästä: http://eoigijon.com/visita-de-marjon-markkanen/
Teksti: Marjo Markkanen
Kuvat: Marjo Markkanen ja Dolores Fernández Gavela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti